Tips voor thuiswerken

Tips voor thuiswerkers

Met de huidige maatregelen die ingesteld zijn door de overheid om het Corona Virus te bestrijden, werken er meer mensen thuis dan gewoonlijk. Dachten we aanvankelijk dat deze maatregel voor een paar weken zou zijn, inmiddels weten we dat dit langer gaat duren.

Om fysieke klachten zoals, rugpijn, nekpijn en last van polsen en schouders te voorkomen is het goed om eens kritisch naar je werkplek thuis te kijken.

Natuurlijk gaat er niks boven een goed, ergonomisch bureau met bijpassende bureaustoel. Echter niet iedereen zal dit in huis hebben, dus een beetje creativiteit is belangrijk.

De thuis-werkplek:

Een ideale werkplek ziet er als onderstaand uit.

Tips voor thuis:

  • Heel de dag achter een laptop werken gaat zorgen voor nek en rugklachten. Schaf (wellicht in overleg met je werkgever) een beeldscherm, een los toetsenbord en een muis aan waar je de laptop aan kunt koppelen zodat je het scherm als bovenstaand kunt instaleren. Er zijn ook standaards te koop waar je je laptop op kunt zetten zodat het scherm hoger staat, in combinatie met een los toetsenbord en muis is dat ook een goed oplossing
  • Heb je geen en bureau en geen bureaustoel? Stel dan de werkplek in met behulp van blokken hout onder de poten van je tafel om de juiste hoogte te bereiken. Een kussen in je lage rug kan voorkomen dat je rugpijn krijgt.
  • Als je telefoneert doe dit dan bij voorkeur met oortjes met een microfoon.
  • Let er op dat je geen (zon)licht van achteren in je beeldscherm krijgt.

Overige tips:

  • Creëer een vaste werkplek waar je ‘s morgens naar “toe kunt gaan”. Heb je geen aparte kamer om dit te doen? Scherm je werkplek dan bijvoorbeeld af met een kamerscherm.
  • Houd je normale dagritme aan door op de normale tijd op te staan en je te wassen en aan te kleden, voorkom dat je de hele dag in je jogging pak rond loopt.
  • Houd zoveel mogelijk je normale werktijden aan (uiteraard in overleg met je werkgever), voorkom dat je langer doorwerkt omdat je “toch al thuis bent”.
  • Wanneer je nog (jonge) schoolgaande kinderen hebt, is er een extra uitdaging nu de scholen gesloten zijn en jouw kinderen thuis. De kinderen zullen thuis schoolwerk moeten maken, waarschijnlijk met jouw hulp. Overleg met je werkgever hoe je dit het beste in kunt delen, misschien is het nodig om je werktijden aan te passen.
  • Overleg regelmatig met je collega’s, dit kan via bijvoorbeeld skype, zoom of whatsapp bellen. Voorkom dat je je eigen “eilandje” gaat creëren.
    • Neem regelmatig pauze! Nog belangrijker dan op kantoor zijn nu jouw pauze momenten. Sta elk uur even op, pak iets te drinken en rek je even goed uit. Neem elke 2 uur een langere pauze en neem tussen de middag een half uur lunch pauze in. Ga bij voorkeur een kwartiertje buiten wandelen.
    • Ventileer je werkruimte goed, zet een raam open.

En tot slot

Blijf in beweging. Helaas zijn de sportscholen en -verenigingen nu gesloten. Voorkom dat je helemaal niet meer beweegt. Ga wandelen of fietsen. Er zijn veel (gratis) apps waarmee je thuis oefeningen kunt doen om fit te blijven. Eet gezond en gevarieerd en zorg voor goede nachtrust.

En tijdens het (thuis) werken kan je ook wat oefeningen doen!

Bureau-fitness

Geef een reactie